ERDEI ISKOLA
Erdei iskolánk története
A 1993. évi Közoktatási törvény, amely az
intézmények működését a saját pedagógiai program megalkotásához kötötte,
teremtette meg a lehetőségét az erdei iskolák szervezésére.
Intézményünkben 1999 óta szervezünk erdei
iskolát, amelynek helyszíneit úgy választottuk ki, hogy hazánk nemzeti parkjait,
és történelmi helyeit megismerhessék tanulóink. Testvériskola kapcsolataink
lehetőséget adtak határon kívüli területek megismerésére is, így jutottunk el
Felvidékre és Erdélybe.
1997-ben Farkas Judit
diákpolgármester-helyettes kezdeményezésére kezdődött el az első erdei iskola
szervezése.
Ismertető a mi erdei iskolánkról
Iskolánk tanulói –
hallássérült és beszédzavarral küzdő gyermekek - oktatása-nevelése közben
szerzett pedagógiai tapasztalatok megerősítették az erdei iskolák szervezésének
szükségességét, összhangban a gyermekek kívánalmaival.
Az erdei iskola fogalma
és céljai:
Az erdei iskola az a több
napos, szorgalmi időben megvalósuló nevelési-tanulási egység, amelynek színhelye
az iskolától távol van, és a képességek fejlesztése, a tananyag elsajátítása a
diákok aktív együttműködő-beavatkozó tevékenységére épül.
A tanulók a tantervhez
illeszkedő, előre kialakított program alapján fedezik fel a helyszín
adottságait, ismerkednek meg földrajzával, növényeivel, állataival, az épített
környezettel, az ott élő emberekkel, a helyi történelemmel, kultúrával.
Megvizsgálják a természeti
összefüggéseket, a benne lejátszódó folyamatokat, a társadalom és a természet
viszonyát, az emberi tevékenység környezetre gyakorolt hatását.
Az együtt töltött esték, a
közös vizsgálódás, az egymás eredményeire épülő tevékenység társaikhoz is
közelebb hozza őket, nő az önállóságuk és biztonságérzetük az adott
környezetben.
Az erdei iskola az
egymásrautaltságban összekovácsolódott közösség izgalmát, a megtapasztaláskor
keletkezett, élményekre alapozott sokoldalú tudást kínálja.
A tanulóknak nem egyszerűen
bemutatja a környezetet ügyes idegenvezetőként, hanem öntevékeny felfedezésre
alkalmas tanulási helyzeteket nyújt.
Az
erdei iskolák jelentősége intézményünkben
Intézményünk pedagógiai
programja tartalmazza azon célmeghatározásokat, amely az erdei iskola
szükségszerűségét igazolja:
Az erdei iskolát általában a
komplex
megfigyelése jellemzi.
A megfigyelteket a tanulók
foglalkozási a
komplex anyanyelvi kompetencia fejlesztéséhez is. A sajátos nevelési igényű
tanulóinkra is kimondja az általunk korábban felismert és megfogalmazott
speciális „A NAT a hallássérült
gyermekek természettudományos
kompetencia fejlesztését a környezetétől elsősorban a látás útján szerez
modellezés,
tényleges cselekedtetés,sük.”
Intézményünkben 1999 óta
szervezünk erdei iskolát, helyszíneit úgy
választottuk ki, parkjait, és történelmi helyeit
megismerhessék tanulóink. Tola
Kapcsolataink lehetőséget adtak területek megismerésére is, így jutottunk el
Felvidékre Erdélybe.
A helyszínek és a programok
kiválasztásának szempontjai:
·
Az alsó- és felső tagozatos tantárgyak
tananyagainak elsajátítása során megismert ismeretek
természeti környezetben
való elmélyítése, alkalmazása. Hazánk nemzeti parkjai
közvetlenül felkínálják
ezen cél megvalósításának
lehetőségét.
·
Jusson el a tanuló lakóhelyétől eltérő földrajzi környezetű,
távolabbi területekre, azaz az Alföldről
hegyvidékre (dombság, középhegység,
magashegység) és hazánk legnagyobb tavához, folyójához.
·
A helyszín adjon lehetőséget terepgyakorlati tevékenykedtetésre
illetve sportolásra, túrázásra,
a mozgáskultúra fejlesztésére.
·
A nagyobb távolságra történő utazás lehetőségének kihasználása a
térbeli, időbeli tájékozódás
fejlesztésére.
·
Kitekintés az országhatáron túlra.
·
Határon túli sorstársak életvitelének megismerése közös programok
során.
A helyszín kiválasztásának és a programok
összeállításának koncepciója
1. Magyarország földrajza, élővilága, nemzeti parkjaink,
világörökségeink, hungarikumok
2. „Hazánk vizekben gazdag ország” Balaton, Fertő-tó,
Tisza-tó, Duna, Tisza
3. „Kárpát-medence és hegykoszorúja” külhoni terület
megtekintése
4. „Mozdulj, sportolj és túrázz. Érezd, ne csak nézd!”
téli, nyári sportok, lovas sport
Személyi feltételek
(tanulók, tanulókat kísérők,
program lebonyolítását végrehajtók)
·
Iskolánk valamennyi tanulója sajátos nevelési igényű tanuló, akik hallássérült,
ill.
beszédjavító osztályokban tanulnak.
·
Csoportonként 1 fő felnőtt kísérő - osztályfőnök ill. csoportvezető
·
Az
erdei iskolát szervező, a program végrehajtását segítő vezető tanár.
A kísérő tanárok egyéb
feladatokat is ellátnak:
1 fő videózással, fotózással,
dokumentálással kapcsolatos feladatokat lát el.
Valamennyien éjszakai
gyermekfelügyeletet látnak el beosztott rendben. (A legutolsó erdei iskolában
ezt a feladatot éjszakás gyermekfelügyelő látta el.)
Valamennyien szakórát tartanak,
meghatározott időbeosztás szerint:
testnevelés, biológia ,
földrajz, média, magyar, történelem, technika, rajz1fő ápolói feladatokat lát el,
1fő jel tolmácsol.
Általános szervezési feladatok
·
Tanév rendje
ismeretében az időpont meghatározása, egyeztetés az
intézmény vezetőjével,
osztályfőnökök és
más kísérőtanárok felkérése,
A helyszín
kiválasztása, egyeztetés
erdei iskola-
helyszínt
kínálókkal, olyan szakemberekkel, akik a programoknak és a helyszíneknek legfőbb
ismerői. A
választható minősített erdei iskola programokat szakvezetéssel vehetjük igénybe,
amit intézmény sajátos
nevelési igényű gyermekei számára tolmácsolással és
speciális pedagógiai módszereinkkel tehetünk
érthetővé.
·
Szerződés
tervezet, szerződéskötés, részletfizetési tervezet
·
A program
összeállítása, tanulói tájékoztató elkészítése (ppt)
·
Valamennyi
ismertető folyamatos kihelyezése az erdei iskolai szakmai műhely faliújságra.
·
Az erdei iskola
meghirdetése tanulók (ppt) és szülők (tájékoztató+nyilatkozat) részére
·
Szülői
beleegyezés birtokában csoportok összeállítása, csoportvezetők kijelölése
·
Kísérő tanárok
felkészítése, feladatok elosztása, csoportok megismerése
·
Anyaggyűjtés a
programokhoz, óratervezetek, feladatlapok készítése.
·
Szülői
tájékoztató elkészítése (ppt)
·
Szülők
tájékoztatása ( ppt), a kísérő tanárok bemutatása, program, heti- és napirend
ismertetése az összevont szülői értekezleten.
·
Tanulói adatlapok kitöltetése a szülőkkel, szülői visszajelzés kérése az erdei
iskola
utáni hazautazás mikéntjéről.
·
„Mit
vigyek magammal az erdei iskolába?” lista ismertetése a szülőkkel és a
tanulókkal egyaránt.
·
Szoba
beosztás elkészítése a tanulókkal közösen.
·
Szobafőnökök kijelölése.
·
Adatok, igazolványok ellenőrzése csoportonként
·
Részletes program bemutatás a tanulóknak.
·
Indulás előtti egyeztetés a kísérő tanárokkal
Erdei iskola - felső tagozat Szilvásvárad: 2022. május 16-19
Két év után idén sikerült megvalósítanunk az erdei iskolai programot,
amelyet már nagyon vártak a gyerekek. A helyszín Szilvásvárad volt.
2022. május 16-án, hétfőn nemcsak utazással telt a napunk, hanem már
részt vettünk egy programon is. Egerben, a Csillagvizsgáló és Tudományos
Élményközpontban töltöttük a délutánt. Először a Kísérletek -196 °C – on
című rendhagyó fizikaórát néztük meg. Láthattuk, hogy milyen változások
mennek végbe a különböző anyagok tulajdonságaiban, ha azokat a folyékony
nitrogén hőmérsékletére lehűtjük. Ámulva néztük a nitrogénrakétát, a
gőzszökőkutat, a folyékony nitrogén hatására a lufik alakváltozását.
Időnként pedig összerezzentünk a kísérletekkel járó hatalmas
durranásoktól. A hihetetlennek tűnő kísérletek után a planetáriumban
tettünk egy rövid utazást a Föld körül, megszemlélve a csillagos ég
változó arculatát. Megnéztük, hogy mit látnak az éjszakai égbolton a
különböző kontinensen élő emberek, megismerkedtünk nevezetes
csillagképekkel, hozzájuk kapcsolódó történetekkel. Utána a
Csillagvizsgáló 8. emeletén található teraszról gyönyörködtünk Eger
panorámájában. Majd megismerkedtünk egy igen érdekes szerkezettel, a
camera obscurával. Egy sötét szobában az asztallapra vetítve láthattuk,
hogy mi történik éppen Eger utcáin. Megtudtuk, hogy az ilyen szerkezetek
közül Európában ez az egyetlen, amely még működőképes. Aztán még maradt
egy kis idő, hogy kipróbáljuk a tudományos játszóház berendezéseit is.
Várt még ránk egy óra vonatozás, hogy megérkezzünk Szilvásváradra. Ott
elfoglaltuk a szállásunkat, felderítettük, hogy hogyan juthatunk el az
étterembe, majd megvacsoráztunk. Este összefoglaltuk a nap eseményeit,
majd ki-ki kedve szerint töltötte az időt. Páran elmentek sétálni és
focizni. A többiek a szálláson csocsóztak, pingpongoztak,
tollaslabdáztak, vagy csak egyszerűen pihentek.
A keddi napunkat Egerben töltöttük. A várban megnéztünk egy kiállítást,
amely a vár történetét mutatta be. Utána az udvaron egy fegyver-és
viselet bemutatóba csöppentünk, ami megalapozta a múzeumpedagógiai
foglalkozásunkat. A foglalkozás kezdetén a múzeumpedagógus röviden
összefoglalta a vár történetét. Aztán felöltöztetett egy-egy fiút korhű
török és magyar ruhába, egy lányt pedig női ruhába, miközben bemutatta a
ruhadarabokat. Majd tartott egy rövid ismertetőt a fegyverekről, aztán
ezeket kézbe is lehetett venni. Így sokan közelről megvizsgálták a
szablyát, a szakállas puskát és a buzogányt. A foglalkozás után a
kazamatákban folytattuk a vár felderítését, ahol a törökkori vár
harcászatáról és várépítészetéről szereztünk ismereteket. A kiállítás
egy része pedig Gárdonyi Géza Egri csillagok című művéhez kapcsolódott.
A napunkat városnézéssel és fagyizással folytattuk. Utána megnéztük a
Minaretet, a legbátrabbak fel is merészkedtek a szűk csigalépcsőkön,
hogy a fenti erkélyről integethessenek. Mikor felszálltunk a
szilvásváradi vonatra, már esett az eső, ezért vacsora után a szálláson
töltöttük az időt. Először feladatlapokat oldottunk meg, aztán Enikő
nénivel karkötőt készítettünk, csocsóztunk, beszélgettünk, pihentünk.
A szerdai napunk a túrázásról szólt. Reggel bekukkantottunk a Lovardába,
aztán folytattuk sétánkat a gyönyörű színekben pompázó
Szalajka-völgyben. Követtük a Szalajka-patakot, lemerészkedtünk a
partjára is. Láttunk őzikéket, pisztrángokat, kisebb-nagyobb tavakat,
különleges fákat és növényeket. A szépséges Fátyol-vízesésnél sok fotót
készítettünk, aztán megebédeltünk. Ezután két külön csoportban
folytattuk az utunkat. Akik már fáradtabbak voltak, azok kisvonatra
ültek, és úgy utaztak le a völgybe. Akik még bírták a tempót, azok
felmentek a Millenniumi – kilátóhoz. Két és fél óra gyaloglás után
érkeztünk meg a Kalapat-tetőre. A kilátóból lenyűgöző látvány tárult
elénk, még a Tátra hófödte csúcsait is láttuk a távolban. Lefelé a
Millenniumi – tanösvény útvonalát követve nagyon szép erdőkön
keresztülhaladva kb. egy óra alatt ereszkedtünk le Szilvásváradra.
Vacsora után egy kicsit pihentünk, aztán kezdődött a várva várt
szalonnasütés.
Csütörtökön már a hazautazásra készültünk. Reggeli után búcsút vettünk a
szállásunktól, majd vonatra szálltunk, hogy Egerben tegyünk még egy
sétát az Érsekkertben. Délután érkeztünk meg Debrecenbe. Nagyon
elfáradtunk, de nagyon sok élménnyel gazdagodtunk.
Az erdei iskolai programon részt vevő tanulók létszáma: 27 fő.
Pedagógusok:
Farkas Péter
Molnár Enikő
Móricz Andrea
Nánási Erzsébet
képek
Erdei Iskolai Szakmai
Műhely „A mi erdei iskolánk”
Az Erdei Iskolai Szakmai
Műhely 2013. szeptember 18-án alakult. A hatékony tanítás érdekében
mindig újabb-és újabb utakat keresünk. Az erdei iskola is egy ilyen
módszertani eszköz, mely a természettudományok illetve a társadalmi
ismeretek, az épített és természeti környezet jobb megértésére ad lehetőséget. A
szakmai műhely rendszeres team-munkája teszi lehetővé a mindenkori erdei
iskola gondos előkészítését, lebonyolítását, lezárását.
Erdei
iskoláink 2017-ben Felsős,
ötnapos erdei iskola, Fadd- Dombori
Alsós erdei iskola,Erdőspuszta
2017.
április 10-11-én az alsó tagozatosok ( 1-3 osztály) erdei iskolában voltak
Erdőspusztán. A Debrecentől 5 km-re lévő helyszínre autóbusszal utaztunk.
A programok
igen változatosak és érdekesek voltak. Részt vettünk kézműves foglalkozáson,
ahol illatpárnát, termésekből állatokat, kövekből pedig rózsabogarat
készítettünk. Túráztunk a tanösvényen és leveleket, terméseket, rovarokat
gyűjtöttünk. Délután megbeszéltük a nap eseményeit. Lovas szekérrel vittek
bennünket a szálláshelyünkre.
Az estét egy
vidám sorversennyel zártuk.
Másnap kenyeret
dagasztottunk, majd megsütöttük. Amikor elállt az eső elmentünk vízvizsgálatra
egy kis patak partjára. Ebéd után a táborzárás következett.
Élményekkel,
emlékekkel és jól eső fáradtsággal érkeztünk haza.
Felsős erdei iskola,Erdőspuszta
2017. május 31-én iskolánk
negyedik – nyolcadik évfolyamából, 29 tanuló vett részt az „Egynapos erdei
iskolában” Erdőspusztán. A tanösvényi túra és a kreatív, kézműves foglalkozás
számos új ismeretet és érdekességet nyújtott a diákok számára.
Kísérő tanárok: Horváth Kálmán
Lászlóné, Jusztusné Sótonyi Andrea, Kovács Zsolt Barna, Kubinyi Sándor, Móricz
Andrea, Nótin Tamásné, Nyakas Eleonóra, Pitukné Vilmányi Ágnes, Veres Sándor
|