Hallássérültek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye,

Óvoda, Általános Iskola és Kollégium

 

ERDEI ISKOLA

Erdei iskolánk története

 

A 1993. évi Közoktatási törvény, amely az intézmények működését a saját pedagógiai program megalkotásához kötötte, teremtette meg a lehetőségét az erdei iskolák szervezésére.

 

Intézményünkben 1999 óta szervezünk erdei iskolát, amelynek helyszíneit úgy választottuk ki, hogy hazánk nemzeti parkjait, és történelmi helyeit megismerhessék tanulóink. Testvériskola kapcsolataink lehetőséget adtak határon kívüli területek megismerésére is, így jutottunk el Felvidékre és Erdélybe.

1997-ben Farkas Judit diákpolgármester-helyettes kezdeményezésére kezdődött el az első erdei iskola szervezése.

 

Ismertető a mi erdei iskolánkról

Iskolánk tanulói – hallássérült és beszédzavarral küzdő gyermekek - oktatása-nevelése közben szerzett pedagógiai tapasztalatok megerősítették az erdei iskolák szervezésének szükségességét, összhangban a gyermekek kívánalmaival.

 

Az erdei iskola fogalma és céljai:

Az erdei iskola az a több napos, szorgalmi időben megvalósuló nevelési-tanulási egység, amelynek színhelye az iskolától távol van, és a képességek fejlesztése, a tananyag elsajátítása a diákok aktív együttműködő-beavatkozó tevékenységére épül.

A tanulók a tantervhez illeszkedő, előre kialakított program alapján fedezik fel a helyszín adottságait, ismerkednek meg földrajzával, növényeivel, állataival, az épített környezettel, az ott élő emberekkel, a helyi történelemmel, kultúrával.

Megvizsgálják a természeti összefüggéseket, a benne lejátszódó folyamatokat, a társadalom és a természet viszonyát, az emberi tevékenység környezetre gyakorolt hatását.

Az együtt töltött esték, a közös vizsgálódás, az egymás eredményeire épülő tevékenység társaikhoz is közelebb hozza őket, nő az önállóságuk és biztonságérzetük az adott környezetben.

Az erdei iskola az egymásrautaltságban összekovácsolódott közösség izgalmát, a megtapasztaláskor keletkezett, élményekre alapozott sokoldalú tudást kínálja.

A tanulóknak nem egyszerűen bemutatja a környezetet ügyes idegenvezetőként, hanem öntevékeny felfedezésre alkalmas tanulási helyzeteket nyújt.

 

Az erdei iskolák jelentősége intézményünkben

Intézményünk pedagógiai programja tartalmazza azon célmeghatározásokat, amely az erdei iskola szükségszerűségét igazolja:

 

Az erdei iskolát általában a komplex megfigyelése jellemzi.

A megfigyelteket a tanulók foglalkozási a komplex anyanyelvi kompetencia fejlesztéséhez is. A sajátos nevelési igényű tanulóinkra is kimondja az általunk korábban felismert és megfogalmazott speciális „A NAT a hallássérült gyermekek természettudományos kompetencia fejlesztését a környezetétől elsősorban a látás útján szerez modellezés, tényleges cselekedtetés,sük.”

Intézményünkben 1999 óta szervezünk erdei iskolát, helyszíneit úgy választottuk ki, parkjait, és történelmi helyeit megismerhessék tanulóink. Tola Kapcsolataink lehetőséget adtak területek megismerésére is, így jutottunk el Felvidékre  Erdélybe.

A helyszínek és a programok kiválasztásának szempontjai:

·         Az alsó- és felső tagozatos tantárgyak tananyagainak elsajátítása során megismert ismeretek

 természeti környezetben való elmélyítése, alkalmazása. Hazánk nemzeti parkjai közvetlenül felkínálják

 ezen cél megvalósításának lehetőségét.

·         Jusson el a tanuló lakóhelyétől eltérő földrajzi környezetű, távolabbi területekre, azaz az Alföldről

          hegyvidékre (dombság, középhegység, magashegység) és hazánk legnagyobb tavához, folyójához.

·         A helyszín adjon lehetőséget terepgyakorlati tevékenykedtetésre illetve sportolásra, túrázásra,

          a mozgáskultúra fejlesztésére.

·         A nagyobb távolságra történő utazás lehetőségének kihasználása a térbeli, időbeli tájékozódás

          fejlesztésére.

·         Kitekintés az országhatáron túlra.

·         Határon túli sorstársak életvitelének megismerése közös programok során.

 

A helyszín kiválasztásának és a programok összeállításának koncepciója

1.  Magyarország földrajza, élővilága, nemzeti parkjaink, világörökségeink, hungarikumok

2. „Hazánk vizekben gazdag ország” Balaton, Fertő-tó, Tisza-tó, Duna, Tisza

3. „Kárpát-medence és hegykoszorúja” külhoni terület megtekintése

4. „Mozdulj, sportolj és túrázz. Érezd, ne csak nézd!” téli, nyári sportok, lovas sport

 

Személyi feltételek

      (tanulók, tanulókat kísérők, program lebonyolítását végrehajtók)

·         Iskolánk valamennyi tanulója sajátos nevelési igényű tanuló, akik hallássérült, ill.

          beszédjavító     osztályokban tanulnak.

·         Csoportonként 1 fő felnőtt kísérő - osztályfőnök ill. csoportvezető

·         Az erdei iskolát szervező, a program végrehajtását segítő vezető tanár.

A kísérő tanárok egyéb feladatokat is ellátnak:

1 fő videózással, fotózással, dokumentálással kapcsolatos feladatokat lát el.

Valamennyien éjszakai gyermekfelügyeletet látnak el beosztott rendben. (A legutolsó erdei iskolában ezt a feladatot éjszakás gyermekfelügyelő látta el.)

Valamennyien szakórát tartanak, meghatározott időbeosztás szerint:

testnevelés, biológia , földrajz, média, magyar, történelem, technika, rajz1fő ápolói feladatokat lát el, 1fő jel tolmácsol.

Általános szervezési feladatok

·   Tanév rendje ismeretében az időpont meghatározása, egyeztetés az intézmény vezetőjével,  

 osztályfőnökök és más kísérőtanárok felkérése,    A helyszín kiválasztása, egyeztetés erdei iskola-

 helyszínt kínálókkal, olyan szakemberekkel, akik a programoknak és a helyszíneknek legfőbb ismerői. A

 választható minősített erdei iskola programokat szakvezetéssel vehetjük igénybe, amit intézmény sajátos

 nevelési igényű gyermekei számára tolmácsolással és speciális pedagógiai módszereinkkel tehetünk

 érthetővé.

·         Szerződés tervezet, szerződéskötés, részletfizetési tervezet

·         A program összeállítása, tanulói tájékoztató elkészítése (ppt)

·         Valamennyi ismertető folyamatos kihelyezése az erdei iskolai szakmai műhely faliújságra.

·         Az erdei iskola meghirdetése tanulók (ppt) és szülők (tájékoztató+nyilatkozat) részére

·         Szülői beleegyezés birtokában csoportok összeállítása, csoportvezetők kijelölése

·         Kísérő tanárok felkészítése, feladatok elosztása, csoportok megismerése

·         Anyaggyűjtés a programokhoz, óratervezetek, feladatlapok készítése.

·         Szülői tájékoztató elkészítése (ppt)

·         Szülők tájékoztatása ( ppt), a kísérő tanárok bemutatása, program, heti- és napirend

          ismertetése az összevont szülői értekezleten.

·         Tanulói adatlapok kitöltetése a szülőkkel, szülői visszajelzés kérése az erdei iskola

          utáni hazautazás mikéntjéről.

·         „Mit vigyek magammal az erdei iskolába?” lista ismertetése a szülőkkel és a tanulókkal egyaránt.

·         Szoba beosztás elkészítése a tanulókkal közösen.

·         Szobafőnökök kijelölése.

·         Adatok, igazolványok ellenőrzése csoportonként

·         Részletes program bemutatás a tanulóknak.

·         Indulás előtti egyeztetés a kísérő tanárokkal

 


Erdei iskola - felső tagozat Szilvásvárad: 2022. május 16-19

 Két év után idén sikerült megvalósítanunk az erdei iskolai programot, amelyet már nagyon vártak a gyerekek. A helyszín Szilvásvárad volt.

2022. május 16-án, hétfőn nemcsak utazással telt a napunk, hanem már részt vettünk egy programon is. Egerben, a Csillagvizsgáló és Tudományos Élményközpontban töltöttük a délutánt. Először a Kísérletek -196 °C – on című rendhagyó fizikaórát néztük meg. Láthattuk, hogy milyen változások mennek végbe a különböző anyagok tulajdonságaiban, ha azokat a folyékony nitrogén hőmérsékletére lehűtjük. Ámulva néztük a nitrogénrakétát, a gőzszökőkutat, a folyékony nitrogén hatására a lufik alakváltozását. Időnként pedig összerezzentünk a kísérletekkel járó hatalmas durranásoktól. A hihetetlennek tűnő kísérletek után a planetáriumban tettünk egy rövid utazást a Föld körül, megszemlélve a csillagos ég változó arculatát. Megnéztük, hogy mit látnak az éjszakai égbolton a különböző kontinensen élő emberek, megismerkedtünk nevezetes csillagképekkel, hozzájuk kapcsolódó történetekkel. Utána a Csillagvizsgáló 8. emeletén található teraszról gyönyörködtünk Eger panorámájában. Majd megismerkedtünk egy igen érdekes szerkezettel, a camera obscurával. Egy sötét szobában az asztallapra vetítve láthattuk, hogy mi történik éppen Eger utcáin. Megtudtuk, hogy az ilyen szerkezetek közül Európában ez az egyetlen, amely még működőképes. Aztán még maradt egy kis idő, hogy kipróbáljuk a tudományos játszóház berendezéseit is. Várt még ránk egy óra vonatozás, hogy megérkezzünk Szilvásváradra. Ott elfoglaltuk a szállásunkat, felderítettük, hogy hogyan juthatunk el az étterembe, majd megvacsoráztunk. Este összefoglaltuk a nap eseményeit, majd ki-ki kedve szerint töltötte az időt. Páran elmentek sétálni és focizni. A többiek a szálláson csocsóztak, pingpongoztak, tollaslabdáztak, vagy csak egyszerűen pihentek.

A keddi napunkat Egerben töltöttük. A várban megnéztünk egy kiállítást, amely a vár történetét mutatta be. Utána az udvaron egy fegyver-és viselet bemutatóba csöppentünk, ami megalapozta a múzeumpedagógiai foglalkozásunkat. A foglalkozás kezdetén a múzeumpedagógus röviden összefoglalta a vár történetét. Aztán felöltöztetett egy-egy fiút korhű török és magyar ruhába, egy lányt pedig női ruhába, miközben bemutatta a ruhadarabokat. Majd tartott egy rövid ismertetőt a fegyverekről, aztán ezeket kézbe is lehetett venni. Így sokan közelről megvizsgálták a szablyát, a szakállas puskát és a buzogányt.  A foglalkozás után a kazamatákban folytattuk a vár felderítését, ahol a törökkori vár harcászatáról és várépítészetéről szereztünk ismereteket. A kiállítás egy része pedig Gárdonyi Géza Egri csillagok című művéhez kapcsolódott. A napunkat városnézéssel és fagyizással folytattuk. Utána megnéztük a Minaretet, a legbátrabbak fel is merészkedtek a szűk csigalépcsőkön, hogy a fenti erkélyről integethessenek. Mikor felszálltunk a szilvásváradi vonatra, már esett az eső, ezért vacsora után a szálláson töltöttük az időt. Először feladatlapokat oldottunk meg, aztán Enikő nénivel karkötőt készítettünk, csocsóztunk, beszélgettünk, pihentünk.

A szerdai napunk a túrázásról szólt. Reggel bekukkantottunk a Lovardába, aztán folytattuk sétánkat a gyönyörű színekben pompázó Szalajka-völgyben. Követtük a Szalajka-patakot, lemerészkedtünk a partjára is. Láttunk őzikéket, pisztrángokat, kisebb-nagyobb tavakat, különleges fákat és növényeket. A szépséges Fátyol-vízesésnél sok fotót készítettünk, aztán megebédeltünk. Ezután két külön csoportban folytattuk az utunkat. Akik már fáradtabbak voltak, azok kisvonatra ültek, és úgy utaztak le a völgybe. Akik még bírták a tempót, azok felmentek a Millenniumi – kilátóhoz. Két és fél óra gyaloglás után érkeztünk meg a Kalapat-tetőre. A kilátóból lenyűgöző látvány tárult elénk, még a Tátra hófödte csúcsait is láttuk a távolban. Lefelé a Millenniumi – tanösvény útvonalát követve nagyon szép erdőkön keresztülhaladva kb. egy óra alatt ereszkedtünk le Szilvásváradra. Vacsora után egy kicsit pihentünk, aztán kezdődött a várva várt szalonnasütés.

Csütörtökön már a hazautazásra készültünk. Reggeli után búcsút vettünk a szállásunktól, majd vonatra szálltunk, hogy Egerben tegyünk még egy sétát az Érsekkertben. Délután érkeztünk meg Debrecenbe. Nagyon elfáradtunk, de nagyon sok élménnyel gazdagodtunk.

 Az erdei iskolai programon részt vevő tanulók létszáma: 27 fő.

 Pedagógusok: Farkas Péter

                     Molnár Enikő

                     Móricz Andrea

                     Nánási Erzsébet  

képek


Erdei Iskolai Szakmai Műhely „A mi erdei iskolánk”

Az Erdei Iskolai Szakmai Műhely 2013. szeptember 18-án alakult. A hatékony tanítás érdekében mindig újabb-és újabb utakat keresünk. Az erdei iskola is egy ilyen módszertani eszköz, mely a természettudományok illetve a társadalmi ismeretek, az épített és természeti környezet jobb megértésére ad lehetőséget. A szakmai műhely rendszeres team-munkája teszi lehetővé a mindenkori erdei iskola gondos előkészítését, lebonyolítását, lezárását.

 

Erdei iskoláink 2017-ben   Felsős, ötnapos erdei iskola, Fadd- Dombori    

 

Alsós erdei iskola,Erdőspuszta

 2017. április 10-11-én az alsó tagozatosok ( 1-3 osztály) erdei iskolában voltak Erdőspusztán. A Debrecentől 5 km-re lévő helyszínre autóbusszal utaztunk.

A programok igen változatosak és érdekesek voltak. Részt vettünk kézműves foglalkozáson, ahol illatpárnát, termésekből állatokat, kövekből pedig rózsabogarat készítettünk. Túráztunk a tanösvényen és leveleket, terméseket, rovarokat gyűjtöttünk. Délután megbeszéltük a nap eseményeit. Lovas szekérrel vittek bennünket a szálláshelyünkre.

Az estét egy vidám sorversennyel zártuk.

Másnap kenyeret dagasztottunk, majd megsütöttük. Amikor elállt az eső elmentünk vízvizsgálatra egy kis patak partjára. Ebéd után a táborzárás következett.

Élményekkel, emlékekkel  és jól eső fáradtsággal érkeztünk haza.

 

Felsős erdei iskola,Erdőspuszta

2017. május 31-én iskolánk negyedik – nyolcadik évfolyamából, 29 tanuló vett részt az „Egynapos erdei iskolában” Erdőspusztán.  A tanösvényi túra és a kreatív, kézműves foglalkozás számos új ismeretet és érdekességet nyújtott a diákok számára.

Kísérő tanárok: Horváth Kálmán Lászlóné, Jusztusné Sótonyi Andrea, Kovács Zsolt Barna, Kubinyi Sándor, Móricz Andrea, Nótin Tamásné, Nyakas Eleonóra, Pitukné Vilmányi Ágnes, Veres Sándor

 

Iskola elérhetősége:

OM azonosító: 038515

4031 Debrecen

Széchenyi utca 60

Telefon: (52) 531- 766

Fax: (52) 412-191

titkarsag@szechalt-deb.edu.hu

Főigazgató:

Pásku Tibor