Hallássérültek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménye,

Óvoda, Általános Iskola és Kollégium

 

BEMUTATKOZÁS

Gácsér József és Markovics Árpád váci siketnéma intézeti tanárok 1902 februárjában tanítványaikkal bemutatót tartottak Debrecenben. 

A bemutató nagy sikert aratott: hatására a városi tanács úgy döntött, hogy a városban létrehoznak egy iskolát, ahol a siketnéma gyermekek tanulhatnak.

Így indult meg a hallássérült gyermekek oktatása Debrecenben 1903 októberében. Az intézmény sajátos jellegével egyedülálló volt a régióban, így nem volt meglepő, hogy a tanítványok száma néhány év alatt igen megnőtt. Emiatt a város által az iskola rendelkezésére bocsátott épület alkalmatlanná vált a gyermekek elhelyezésére. Szükségmegoldásként újabb két épületrészt adtak az iskola használatába, de ez sem jelentett megoldást. Végül 1913 szeptemberében átadták az intézmény elhelyezésére épített új épületet a Széchenyi utcán, mely jelenleg is otthont ad a hallássérültek ellátásának. Az elmúlt egy évszázad alatt sok minden megváltozott.

Az elemi iskolából napjainkra többcélú, közös igazgatású intézmény vált, mely az alábbi intézményegységeket foglalja magába:

óvodai egység

kollégiumi egység

általános iskolai egység

2008 szeptemberétől beszédjavító óvodai csoport és iskolai osztály indult a beszédfogyatékos gyermekek számára. Ezen egységek mindegyike a közös cél érdekében tevékenykedik, melyet így fogalmaztunk meg:

"A gyógypedagógia eszközeinek alkalmazásával a sajátos nevelési igényű gyermekek eljuttatása egyéni képezhetőségük maximumáig, elősegítve ez által társadalmi habilitációjukat, rehabilitációjukat."

Intézményünk a kelet-magyarországi régió ellátását végzi: három megyéből érkeznek hozzánk a gyermekek.

Óvodánk 3 éves kortól fogadja a gyermekeket. Az óvoda dolgozói- az általános óvodai célok megvalósítása mellett -intenzív fejlesztő tevékenységet folytatnak, céljuk a hallássérülésből fakadó hátrányok felszámolása.

Míg az óvoda a gyermekeknek "csak" a játékról szól, addig a gyógypedagógusoknak a céltudatos, rendszeres fejlesztő munkát jelenti. Akik ellátogatnak az óvodai foglalkozásokra, mindig elismeréssel nyilatkoznak arról a hozzáértésről, amellyel az óvoda dolgozói képesek lekötni a nem halló, nem beszélő kisgyermekek figyelmét, és a feladatok megoldására ösztönözni őket.

Annál inkább nehéz feladat ez, hiszen az óvodások egy része nem debreceni családból kerül ki, így az óvodai kollégium lakóiként hét közben családjuktól elszakítva nevelkednek. Megpróbáltatás ez gyermeknek, szülőnek egyaránt, különösen ilyen alacsony életkorban.

Mégis, a szülők felmérve a gyermekük hosszú távú érdekeit, nagy lelkierővel vállalják a kollégiumi elhelyezést, hiszen tudják, hogy gyermekük csak így kaphatja meg azt a speciális fejlesztést, melynek eredményeként esélye lesz a társadalomba történő sikeres beilleszkedésre.

Általános iskolai egységünkbe - a beszédfogyatékkal élő tanulók mellett-ép értelmű siket és nagyothalló gyermekek tanulnak, de lehetőség van enyhe értelmi fogyatékos hallássérült gyermekek felvételére is.

A nyolc évfolyamos általános iskolát tanulóink kilenc év alatt végzik el, ugyanúgy, mint az ország többi hasonló profilú intézményében.

Fő hangsúly a nyelvi fejlesztésre tevődik, de az egyéni sajátosságok figyelembevételével más kommunikációs csatornákat is felhasználnak gyógypedagógusaink. Az általános iskolai tananyag az anyanyelvi tantárgycsoport kivételével megegyezik a többségi iskolák anyagával. Természetesen az anyanyelvi tantárgycsoport követelményei figyelembe veszik a tanulók hallásállapotából fakadó sajátosságokat.

Igen nagy hangsúlyt fektetünk az informatika oktatásra, mely már az 1. osztálytól kezdve megjelenik a tantárgyak között. Ebben nagy segítséget jelentett az, hogy a rochesteri (USA) Műszaki Egyetemmel közös "Access Projekt" nevű pályázat keretében 1999-ben komplett számítógéptermet építhettünk ki.

A tanulók szabadidejükben szakköri foglalkozásokon, valamint a kollégiumi egység által szervezett délutáni foglalkozásokon vehetnek részt. 

Ezek: 

·       iskolai sportköri foglalkozások

·       számítástechnika szakkör

·       kézműves foglalkozás

·       művészeti szakkör

·       színjátszó kör

·       képességfejlesztő játékok

Kollégiumunk megpróbálja szeretettel és odafigyeléssel valamelyest enyhíteni azt a hiányt, amelyet a családtól való távollét okoz.

Sokszínű programokkal, családias rendezvényekkel (születésnap, névnap, Mikulás, Karácsony, stb.), a személyes problémák gondos kezelésével a kollégium dolgozói elérik, hogy a gyermekek otthonosan érezzék magukat az intézményben.

Az általános iskola elvégzését követően szinte kivétel nélkül továbbtanulnak végzős diákjaink.

Népszerű körükben a számítástechnika, így többen választják az ilyen jellegű szakközépiskolai továbbtanulást. Ez amellett, hogy érettségit ad, szakmát is biztosít számukra. Természetesen ezzel a lehetőséggel a jobb képességű tanulók tudnak élni.

Azok a gyerekek, akiknek képességeik vagy valamely más ok miatt ez a középiskolai forma nem elérhető, a szakiskolai képzésbe kapcsolódnak be. Tapasztalatunk azt mutatja, hogy tanulóink megállják a helyüket a középiskolákban. Örömmel látjuk, hogy az intézményünkben nevelkedő gyerekek miután elballagnak, nem szakadnak el tőlünk. Rendszeresen visszajárnak hozzánk, elmondják örömeiket, bánatukat, segítséget kérnek. Évről-évre megrendezzük hagyományos „Öregdiák találkozó”-nkat, melyre az intézmény volt diákjai és régi tanárai is ellátogatnak.

Ezek a találkozások azt bizonyítják, hogy volt tanítványaink szép emlékek birtokában, jó szívvel gondolnak az intézményben töltött éveikre.

Elnézve őket, és megismerve sorsuk alakulását, jó érzés tölt el bennünket: látjuk, hogy a cél, amit nevelésük alatt magunk elé tűztünk, többnyire megvalósult.

Önálló életvezetésre, maguk és családjuk eltartására alkalmas felnőtté váltak, igazolva azt, hogy nevelő-oktató munkánk nem volt hiábavaló.

Büszkék vagyunk tanítványainkra, és arra törekszünk, hogy minden gyerek, aki kilép a debreceni intézmény kapuján, olyan útravalót vihessen magával, amely lehetővé teszi számára, hogy kiegyensúlyozott, boldog felnőtt lehessen.

2008 szeptemberétől azoknak a gyermekeknek, tanulóknak, akiknél veleszületett vagy szerzett idegrendszeri működési zavarok és a környezeti hatások következtében jelentős mértékű a beszédbeli akadályozottság, intézményünk lehetőséget nyújt beszédjavító óvodai csoportban és iskolai osztályban történő elhelyezésre.

A beszédjavító óvodai csoportba és iskolai osztályba történő felvétel a Beszédvizsgáló Országos Szakértői Bizottság, illetve az illetékes megyei szakértői bizottságok szakvéleménye alapján történik.

 

 

Iskola elérhetősége:

OM azonosító: 038515

4031 Debrecen

Széchenyi utca 60

Telefon: (52) 531- 766

Fax: (52) 412-191

titkarsag@szechalt-deb.edu.hu

Főigazgató:

Pásku Tibor