BEMUTATKOZÁS
Gácsér József és Markovics Árpád váci siketnéma intézeti tanárok 1902
februárjában tanítványaikkal bemutatót tartottak
Debrecenben.
A bemutató nagy
sikert aratott: hatására a városi tanács úgy döntött, hogy a városban
létrehoznak egy iskolát, ahol a siketnéma
gyermekek tanulhatnak.
Így indult meg a hallássérült
gyermekek oktatása Debrecenben 1903 októberében. Az intézmény sajátos jellegével
egyedülálló volt a régióban, így nem volt meglepő, hogy a tanítványok száma
néhány év alatt igen megnőtt. Emiatt a város által az iskola rendelkezésére
bocsátott épület alkalmatlanná vált a gyermekek elhelyezésére.
Szükségmegoldásként újabb két épületrészt adtak az iskola használatába, de ez
sem jelentett megoldást. Végül 1913 szeptemberében átadták az intézmény
elhelyezésére épített új épületet a Széchenyi utcán, mely jelenleg is otthont ad
a hallássérültek ellátásának. Az elmúlt egy évszázad alatt sok minden
megváltozott.
Az elemi iskolából napjainkra többcélú, közös igazgatású intézmény vált, mely az
alábbi intézményegységeket foglalja magába:
óvodai egység
kollégiumi egység
általános iskolai egység
2008 szeptemberétől beszédjavító óvodai csoport és iskolai osztály
indult a
beszédfogyatékos gyermekek számára.
Ezen egységek mindegyike a közös cél érdekében tevékenykedik, melyet így
fogalmaztunk meg:
"A
gyógypedagógia eszközeinek alkalmazásával a sajátos nevelési igényű gyermekek
eljuttatása egyéni képezhetőségük maximumáig, elősegítve ez által társadalmi
habilitációjukat, rehabilitációjukat."
Intézményünk a
kelet-magyarországi régió ellátását végzi: három megyéből érkeznek hozzánk a
gyermekek.
Óvodánk 3 éves
kortól fogadja a gyermekeket. Az óvoda dolgozói- az általános óvodai célok megvalósítása mellett
-intenzív fejlesztő tevékenységet folytatnak, céljuk a hallássérülésből fakadó
hátrányok felszámolása.
Míg az óvoda a gyermekeknek "csak" a játékról szól, addig a gyógypedagógusoknak
a céltudatos, rendszeres fejlesztő munkát jelenti. Akik ellátogatnak az óvodai
foglalkozásokra, mindig elismeréssel nyilatkoznak arról a hozzáértésről,
amellyel az óvoda dolgozói képesek lekötni a nem halló, nem beszélő kisgyermekek
figyelmét, és a feladatok megoldására ösztönözni őket.
Annál inkább
nehéz feladat ez, hiszen az óvodások egy része nem debreceni családból kerül ki,
így az óvodai kollégium lakóiként hét közben családjuktól elszakítva
nevelkednek. Megpróbáltatás ez gyermeknek, szülőnek egyaránt, különösen ilyen
alacsony életkorban.
Mégis, a szülők
felmérve a gyermekük hosszú távú érdekeit, nagy lelkierővel vállalják a
kollégiumi elhelyezést, hiszen tudják, hogy gyermekük csak így kaphatja meg azt
a speciális fejlesztést, melynek eredményeként esélye lesz a társadalomba
történő sikeres beilleszkedésre.
Általános iskolai egységünkbe -
a beszédfogyatékkal élő tanulók mellett-ép értelmű siket és nagyothalló
gyermekek tanulnak, de lehetőség van enyhe értelmi fogyatékos hallássérült
gyermekek felvételére is.
A nyolc évfolyamos általános iskolát
tanulóink kilenc év alatt végzik el, ugyanúgy, mint az ország többi hasonló profilú
intézményében.
Fő hangsúly a nyelvi fejlesztésre tevődik, de az egyéni sajátosságok
figyelembevételével más kommunikációs csatornákat is felhasználnak
gyógypedagógusaink. Az általános iskolai tananyag az anyanyelvi tantárgycsoport
kivételével megegyezik a többségi iskolák anyagával. Természetesen az anyanyelvi
tantárgycsoport követelményei figyelembe veszik a tanulók hallásállapotából
fakadó sajátosságokat.
Igen nagy hangsúlyt fektetünk az informatika oktatásra, mely már az 1.
osztálytól kezdve megjelenik a tantárgyak között. Ebben nagy segítséget
jelentett az, hogy a rochesteri (USA) Műszaki Egyetemmel közös "Access Projekt"
nevű pályázat keretében 1999-ben komplett számítógéptermet építhettünk ki.
A tanulók szabadidejükben szakköri foglalkozásokon, valamint a kollégiumi egység
által szervezett délutáni foglalkozásokon vehetnek részt.
Ezek:
·
iskolai sportköri foglalkozások
·
számítástechnika szakkör
·
kézműves foglalkozás
·
művészeti szakkör
·
színjátszó kör
·
képességfejlesztő játékok
Kollégiumunk megpróbálja szeretettel és odafigyeléssel valamelyest enyhíteni azt
a hiányt, amelyet a családtól való távollét okoz.
Sokszínű programokkal, családias rendezvényekkel (születésnap, névnap, Mikulás,
Karácsony, stb.), a személyes problémák gondos kezelésével a kollégium dolgozói
elérik, hogy a gyermekek otthonosan érezzék magukat az intézményben.
Az általános
iskola elvégzését követően szinte kivétel nélkül továbbtanulnak végzős
diákjaink.
Népszerű körükben a számítástechnika,
így többen választják az ilyen jellegű szakközépiskolai továbbtanulást. Ez
amellett, hogy érettségit ad, szakmát is biztosít számukra. Természetesen ezzel
a lehetőséggel a jobb képességű tanulók tudnak élni.
Azok a gyerekek,
akiknek képességeik vagy valamely más ok miatt ez a középiskolai forma nem
elérhető, a szakiskolai képzésbe kapcsolódnak be. Tapasztalatunk azt mutatja,
hogy tanulóink megállják a helyüket a középiskolákban. Örömmel látjuk, hogy az
intézményünkben nevelkedő gyerekek miután elballagnak, nem szakadnak el tőlünk.
Rendszeresen visszajárnak hozzánk, elmondják örömeiket, bánatukat, segítséget
kérnek. Évről-évre megrendezzük hagyományos „Öregdiák találkozó”-nkat, melyre az
intézmény volt diákjai és régi tanárai is ellátogatnak.
Ezek a találkozások azt bizonyítják, hogy volt tanítványaink szép emlékek
birtokában, jó szívvel gondolnak az intézményben töltött éveikre.
Elnézve őket, és megismerve sorsuk alakulását, jó érzés tölt el bennünket:
látjuk, hogy a cél, amit nevelésük alatt magunk elé tűztünk, többnyire
megvalósult.
Önálló
életvezetésre, maguk és családjuk eltartására alkalmas felnőtté váltak, igazolva
azt, hogy nevelő-oktató munkánk nem volt hiábavaló.
Büszkék vagyunk tanítványainkra, és arra törekszünk, hogy minden gyerek, aki
kilép a debreceni intézmény kapuján, olyan útravalót vihessen magával, amely
lehetővé teszi számára, hogy kiegyensúlyozott, boldog felnőtt lehessen.
2008 szeptemberétől azoknak a gyermekeknek, tanulóknak, akiknél veleszületett
vagy szerzett idegrendszeri működési zavarok és a környezeti hatások
következtében jelentős mértékű a beszédbeli akadályozottság, intézményünk
lehetőséget nyújt beszédjavító óvodai csoportban és iskolai osztályban történő
elhelyezésre.
A beszédjavító óvodai csoportba és iskolai osztályba történő felvétel a
Beszédvizsgáló Országos Szakértői Bizottság, illetve az illetékes megyei
szakértői bizottságok szakvéleménye alapján történik.
|